Wat heb ik nodig om mijn plek op deze wereld te vinden?

25 feb 2021

Ik voel geen voldoening in mijn werk en leven, maar weet niet zo goed wat ik wil. Hoe weet ik nou zeker dat ik de juiste keuzes maak? En is dit wel het juiste moment om hiermee aan de slag te gaan? 

Het liefst zou je van het gebaande pad af willen stappen. Je vindt persoonlijke groei belangrijk, maar je voelt geen ruimte om hier wat mee te doen. En eigenlijk heb je best moeite om te functioneren in de huidige maatschappij. Je zou van de wereld een veel betere plek willen maken. 

Maar hoe dan en wat is eigenlijk jouw plek op de wereld? “Is dit het nou”? vraag je jezelf dagelijks af. 

Herken je jezelf hierin? Dan ben je vast tot het besef gekomen dat het zo niet langer meer kan. Je worstelt met vragen als

Wie ben ik? Wat wil ik? Wat kan ik?

Je bent op zoek naar betekenis en zingeving, maar hebt geen idee waar je nou moet beginnen. Je twijfelt aan alles, voelt je onzeker en dan heb je ook nog last van keuzestress want er is zoveel mogelijk.

Door het leven navigeren kan knap lastig zijn. Op school heb je weinig manieren geleerd die je helpen te bepalen welke koers jij wilt nemen. Ondertussen weet je niet wat de toekomst inhoudt. Hierdoor zit je vast in “wat als…” scenario’s. 

En toch, als je met deze vragen rondloopt en écht een antwoord wil vinden, dan is dit de start van jouw ontdekkingsreis. Het is tijd om te gaan doen waar jij je echt goed bij voelt. 

Van star naar flexibel

Een starre manier van leven herken je aan dat je op de automatische piloot handelt. Je voelt geen keuzevrijheid. En je lijkt steeds tegen dezelfde muur op te lopen. 

Het is belangrijk om je hiervan bewust te worden. Jouw ontdekkingsreis zonder bewustwording leidt je naar meer van hetzelfde. Je ziet dan gewoonweg geen andere mogelijkheden. Er is nooit genoeg tijd en energie om er écht achter te komen wie jij bent en wat je écht wilt en hiervoor te gaan. 

De belangrijkste eerste stappen om te zetten is het trainen van je psychologische flexibiliteit, oftewel je veerkracht. 

Want jouw plek op de wereld vindt je niet van de één op de andere dag. Maar als je leert hoe je jouw psychologische flexibiliteit traint en daarmee verder vergroot, gaat het sneller, makkelijker en lukt het je om goed om te gaan met veranderingen.

Surfing the waves of live

1. Wat is veerkracht?

Een ontdekkingsreis zonder uitdagingen bestaat niet. Het is nou eenmaal zo dat je niet alle problemen in je leven kan oplossen of vermijden. 

Het principe van veerkracht, of psychologische flexibiliteit is eenvoudig. We worstelen omdat ons probleemoplossende brein ons aanspoort alles te vermijden wat ons pijn en angst bezorgt. Dat beperkt je keuzevrijheid. Je bent gefocust op overleven. 

Erachter komen wat jouw plek op deze wereld is gaat niet zonder pijn of angst. Maar we hebben pijn precies daar waar we geraakt worden. Als we vluchten omdat we ons kwetsbaar voelen, vluchten we ook voor datgene waar we om geven…

En waar we om geven, dat is waar we onze plek kunnen vinden. Door middel van het trainen van je psychologische flexibiliteit lukt het je om je daar te begeven waar het spannend wordt.  

ACT (Acceptance and Commitment Training) is een bewezen wetenschappelijke methode die jouw psychologische flexibiliteit  vergroot. Het leert je om te gaan met obstakels in je leven (Acceptatie) zodat jij je aandacht blijft richten op wat voor jou belangrijk is (Commitment).

2. Waarom is psychologische flexibiliteit zo belangrijk?

Als je het lastig vindt om met tegenslagen om te gaan. Of bij voorbaat al iets niet durft, bij het minste geringste al de handdoek in de ring gooit. Dan kan dat voor veel frustratie, onrust en stress zorgen. Dit kost je energie. Je blijft niet dicht bij jezelf, waardoor je jezelf begint kwijt te raken.

Dat werkt tegen je op het moment dat jij voelt dat je wat wil veranderen.

Je zult altijd mentaal op de proef worden blijven gesteld, want de veranderingen blijven komen. Groot of klein.

De kunst is om hier zo flexibel mogelijk mee om gaan. Zodat je focus en energie uitgaat naar wat je verder helpt en niet naar wat tegen je werkt.

Veerkracht helpt je dus om proactief te zijn in veranderende omstandigheden en de regie in jouw leven te houden.

Je blijft mentaal gezond door omstandigheden die je niet kunt veranderen te accepteren. Je gaat minder de strijd aan tegen moeilijke gevoelens waardoor je ruimte creëert om oplossingen te bedenken, kracht uit jezelf te halen en te leren over je ervaringen. En dat is ontzettend waardevol!

3. Hoe vergroot je je psychologische flexibiliteit?

Vanuit ACT gezien bestaat psychologische flexibiliteit uit een samenspel van zes verschillende componenten:

Acceptatie, afstand nemen van je gedachten, mindfulness, zelfbeeld/overtuigingen, waarden en toegewijde actie.

Hierbij leer je vaardigheden die je in situaties toepast, op een manier die voor jou werkt. Van deze ervaringen leer je, stel je bij en zo werk je aan het vergroten van je veerkracht. Je kan de componenten en vaardigheden niet los van elkaar zien. Ze vullen elkaar aan en hebben elkaar nodig.

4. Drie voorbeelden 

In onderstaande voorbeelden laat ik zien hoe je de verschillende componenten kunt toepassen en hoe ze in elkaar overlopen.

Voorbeeld 1. Omgaan met uitdagingen

Je bent net je baan verloren. Je voelt je hierdoor onzeker en ook teleurgesteld. Dan kun je zeggen tegen jezelf: kom op, positief blijven. Maar als je je op dat moment onzeker en teleurgesteld voelt, kost het veel energie om de emotie weg te duwen met positief denken. Dan wil je juist even stil staan bij je gevoel door het te voelen. Accepteren en ok zijn met dat dit met je gebeurt.

Vanuit daar beoefen je compassie en maak je weer contact met één van je waarden. Dan zie je ook weer in wat je nu kan doen en wat goed voelt voor je. Misschien is dat een gesprek met een vriendin, of wil je juist even mediteren om weer contact te maken met het hier en nu.

Voorbeeld 2. Doel in het leven missen

Je weet niet goed wat je wil. Je staat voor je gevoel stil en je voelt dat het leven wat je leidt niet goed bij je past. Maar wat wil je dan wel? Wat maakt jouw leven zinvol? Wat is je roeping en hoe kun je dat gaan leven?

Een startpunt kan dan zijn om eerlijk te zijn naar jezelf over welke waarden voor jou centraal staan en in hoeverre je hiernaar leeft. Ben je erachter gekomen dat je vrijheid belangrijk vindt? Maak dan een plan om te kijken hoe je dit meer kan toepassen. Stel een doel, maak het niet te groot. Ga meer leren over jezelf, wie je bent, maak een commitment en zet stappen.

Voorbeeld 3. Teveel nadenken

Het piekeren, malen, twijfelen. Ons verstand kan overuren maken. Uitzichtloosheid kan ervoor zorgen dat je in scenario’s gaat denken. Strategisch denken is natuurlijk prima. Maar als je merkt dat je niet meer kunt stoppen met denken dan is het goed om hier afstand van te nemen.

Je wil het denken functioneel inzetten. Dat doe je door oefeningen te doen en je los te maken van alle gedachten die door je hoofd gaan. Daarnaast werk je aan acceptatie van dat je niet precies kunt weten hoe dingen gaan lopen.

Elke situatie is anders en start met een ander component. Daarna lopen ze in elkaar over. Jij hebt steeds de keuze om de volgende stap te bepalen. Zo kom je en blijf je in beweging. 

4. Test je psychologische flexibiliteit

Binnen ACT wordt psychologische flexibiliteit, meetbaar gemaakt door middel van een test. De Flexibiliteits Index Test. De uitslag van de test geeft een beeld van waar je nu staat en is een middel om te bepalen welke van de componenten extra aandacht nodig heeft.

Ik heb zelf de test gedaan in 2017 toen ik net begon met mijn eigen ontdekkingstocht. En eind 2020 vulde ik hem opnieuw in. In drie jaar tijd heb ik mijn flexibiliteit op veel vlakken weten te vergroten en dit verschil is in de uitslag van de test ook duidelijk terug te zien. 

Het is een proces wat zich gedurende je leven verder ontwikkelt en waarin je steeds dieper gaat.

Psychologische flexibiliteit is de basis voor de ontdekkingstocht naar jouw plek op deze wereld. Hoe veerkrachtiger je wordt, hoe makkelijker je keuzes maakt. Je leert daarnaast om te gaan met angst en onzekerheid. En je ontwikkelt een gezonde mindset en blijft mentaal gezond.

Je blijft bij jezelf en je richten op wat voor jou belangrijk is. Dankzij veerkracht voel je ook meer rust en vertrouwen in dat jij je plek gaat vinden. Je blijft positief, zelfverzekerd en toekomstgericht.

Ben jij klaar voor positieve verandering en wil je weten waar je begint?

Van is dit het nou naar weten wat je wil en hiervoor durven gaan

Het “is dit het nou-gevoel” geeft je de kans om te groeien als mens. Om betekenis te vinden en een zinvol leven te gaan leiden.

Een leven waarin jij jezelf bent en durft te zijn. Jouw roeping leeft vanuit jouw plek op deze wereld.

Kan je daar wat hulp bij gebruiken? 

Ik ben Elna, opgeleid ACT coach en systemisch werker/familieopstellingen. En expert op het gebied van keuzes maken. Ik ben je voorgegaan en leidt nu het leven wat bij mij past. ACT is voor mij een manier van leven geworden die ik iedereen gun. 

Het brengt je naar meer vrijheid, avontuur en geluk. 

Ik weet waar je begint en wat je nodig hebt. Als coach help ik je weer naar jezelf te gaan. De antwoorden te vinden op vragen als wie ben ik, wat wil ik echt, wat is mijn roeping? En het allerbelangrijkste: hoe kan ik dit gaan leven?

Ik leer je de onmisbare skills die je nodig hebt om in beweging te komen en te blijven.

Ben jij nieuwsgierig naar hoe het staat met jouw psychologische flexibiliteit? Doe dezelfde test die ik heb gedaan. Dan ontdek je al snel jouw startpunt en welke componenten aandacht nodig hebben. Vul je gegevens hieronder in en je kan direct aan de slag! 

Gratis Stappenplan

Zet je eerste stappen op weg naar meer vrijheid, avontuur en geluk!

Download het gratis stappenplan met drie concrete stappen en tips (en valkuilen).

Meer informatie

You have Successfully Subscribed!