Selecteer een pagina

Vijf veel voorkomende problemen bij dertigers

20 mei 2021

Op een gegeven moment is íe daar. De 30. Opeens is het zo echt allemaal. Moeten we grote beslissingen nemen, over relatie, werk, huizen kopen… Althans zo voelen we dat. En zo ontstaan de eerste dertigersdilemma’s in je leven. En jouw leven, daar heb je er ééntje van. 

Moet je je nou direct zorgen gaan maken? Op zich niet. Rond je dertigste is een mooi moment om eens terug en vooruit te kijken. Je hebt je twintiger jaren gehad. Je hebt de eerste levenservaringen opgedaan. Er ligt nog een toekomst voor je. Dus het is een goed moment om stil te staan en in de spiegel te kijken. 

Waar sta je nu? Is er iets waar je mee zit? Wat zou je anders willen?

Als ik met dertigers in gesprek ga hoor ik vijf veel voorkomende problemen. Ik heb ze verzameld in deze blog en ik geef je natuurlijk ook tips om hiermee te dealen.

1. Zorgen over financiën en toekomst

Onderstaande afbeelding laat zien waar je als dertiger/millennial mee te dealen hebt. Je valt binnen de “ongelukkige generatie”. 

 

Bron: Cushman & Wakefield

Je ging naar school tijdens de internetzeepbel. Daarna was je er klaar om jezelf te laten zien aan de wereld, brak de kredietcrisis uit. En nu komt er een pandemie overheen met gevolgen die nog niet te overzien zijn.

Genoeg redenen om te gaan doemdenken. Maar dit helpt je natuurlijk niet. Vanuit angst leven brengt je niet bij een toekomst die goed bij je past.

Tip: Onderzoek de feiten, pak regie en blijf trouw aan jezelf.

De media blind volgen helpt niet. Merk maar eens op bij jezelf wat het nieuws met je doet. Het voedt vooral je angst.

Je zorgen negeren heeft ook geen zin. Want op een gegeven moment zal dan de deksel van realiteit hard op je neus vallen. 

Begin daarentegen met het op een rijtje zetten van je eigen financiële situatie. Veel 30-ers weten niet hoeveel geld er binnen komt en weer uitgaat.

Dus: waar geef je je geld aan uit en sta stil bij hoe belangrijk dit echt voor je is. Wat kun je opzij zetten en hoe kun je dit slim investeren. Kijk welke keuzes je hebt en welke mogelijkheden er wél zijn. Maak een plan en durf knopen door te hakken. 

 

2. Teveel druk op jezelf leggen

Je moet zoveel. Je wil zoveel. En je doet zoveel. Hiermee ga je over je eigen grenzen en ook laat je anderen over je grenzen gaan. Vaak heb je dit in het moment zelf niet goed door. Maar merk je de gevolgen wel.

Minder energie, meer stress.

Je leven wordt steeds meer chaotisch. Je wil het goed doen, voelt je verantwoordelijk en nog belangrijker: je wil jezelf en anderen niet teleurstellen.

Op deze manier leg je veel druk op jezelf. Er ontstaan strenge regels die je jezelf oplegt. Die regels beginnen allemaal met het woordje “moeten”.

Bijvoorbeeld: Ik moet sociaal zijn, ik moet op tijd komen, ik moet mijn huis op orde hebben, ik moet mijn werk goed doen, ik moet er zijn voor mijn vrienden, ik moet gezond eten, ik moet genoeg bewegen…

Tip: Breng je eigen regels in kaart.

Begin met het in kaart brengen van je regels. Dat doe je door een week lang elke keer op te schrijven in je telefoon of in een klein notitieboekje wanneer je iets moet van jezelf.

En ja, gezond eten is belangrijk, maar moet het altijd? De volgende stap is het ontdekken van wat je ook écht wil. En waar je wat flexibeler mag worden met jezelf. Verander het “moeten” in “mogen”. En daarna in “willen”.

 

3. Sleur voelen

De dagen beginnen op elkaar te lijken. Je wordt opgeslokt in de dagelijkse routine. Je voelt geen drive, wordt niet uitgedaagd en je hebt weinig energie. Oftewel, je bent beland in een sleur. En voor jou is dit killing.

Dit is niet hoe je wil leven, maar je ziet ook even niet hoe het anders kan.

Hoe langer je in de sleur blijft zitten, hoe meer je vastroest in de dagelijkse patronen. De avonturier in je raakt ondergesneeuwd. Het liefst ga je lekker op reis. Drie maanden door Patagonië lopen, de Kilimanjaro beklimmen of Azië ontdekken.

Maar is dat ook écht wat nodig is om de sleur te doorbreken?

Tip: Ga op zoek naar het micro-avontuur wat bij je past

Avontuur hoeft niet altijd groots te zijn. Het is ook te vinden bij jou om hoek. Ken je het begrip micro-avontuur? Daarin staat niet zozeer de lengte of grootte centraal, maar juist de uitdaging. Het maakt het avontuur eenvoudiger en voor iedereen bereikbaar.

Ik schreef er eerder een blog over: https://www.elnacoachingentraining.nl/nooit-meer-groundhog-day/

Ga eens sterren kijken, of vroeg opstaan voor een zonsopkomt. Ga wat langer wandelen dan je gewend bent, ga spontaan met een vriend of vriendin een nachtje kamperen. 

Check voor meer achtergrond: https://www.outdoorinfo.nl/introductie-micro-avontuur

 

4. Voldoening missen in je werk

Een gevoel van leegte na je werkdag. Je hebt weer hard gewerkt, aan je loyaliteit ligt het niet. Maar voor wie of wat doe je het eigenlijk?

Je wil die leegte opvullen. Je mist iets. Maar wat? Dus ga je op zoek naar “opvulling”.

Weer een cursus, weer een nieuwe taak of functie, weer op zoek naar een nieuwe baan.

Die leegte vertelt je dat je aan het begin staat van iets nieuws. Wat wel echt bij je past. Het is er alleen nog niet. En dat maakt het lastig.

Tip: Begin eens met iets te doen waar je op een natuurlijke manier goed in bent en waar je je gelukkig bij voelt.

Denk eens terug aan momenten waarop je wel voldoening voelde. Bedenk hoe je hier weer kleine stappen in kan zetten.

Stretch je comfortzone een beetje.

Het begin is het moeilijkst, als je eenmaal weer op gang bent en dit met kleine aanpassingen meer integreert in je leven ervaar je al snel weer meer voldoening. Vanuit daar is het goed om écht met dit verlangen aan de slag te gaan.

Er komt verandering aan! Blijf hiervoor open staan.

5. Je alleen voelen

Je vindt dat gesprekken eigenlijk nergens over gaan. In je relatie, in je vriendschappen, bij je familie. Misschien heb je wel een groot sociaal netwerk, maar voel je je alsnog alleen. Ook kan het zijn dat je simpelweg weinig contact hebt met anderen.

Je alleen of eenzaam voelen is een emotie. Het is een rotgevoel, maar erken dat je het voelt en kijk daarna wat je eraan kan doen. Door het te erkennen ga je er niet tegen vechten door bijvoorbeeld in je eentje een reep chocola op te eten.

Tip: Schiet niet in allerlei verhalen over dat je je zo voelt.

Het gevoel an sich is al rot genoeg. Maak het niet erger door er allerlei verhalen bij te bedenken. Begin met van jezelf te houden. Je bent goed zoals je bent. Voelt dat nu niet zo, dan weet je dat je daar echt stappen hebt te zetten.

Stel je open op. Vertel aan een goede vriend of vriendin dat je je zo voelt. Zet je trots of schaamte even opzij. Dat voelt misschien wat kwetsbaar als je dat niet gewend bent. Maar vaak als jij open bent over hoe je je écht voelt, opent de ander ook.

Dat levert oprechte en diepgaande gesprekken op. We kunnen elkaar het beste helpen vanuit openheid en oprechte verbinding. 

Hulp vragen is ok! 

Merk je dat je het lastig blijft vinden? Wacht niet te lang met het inroepen van hulp. Zorgen zetten zich om in stress als je er niets mee doet. En door stress ga je letterlijk en figuurlijk nog vaster zitten in je hoofd en lijf.

Schakel hulp in van een goede vriend, vriend, ouders, je partner. Praat erover!

Voel je dat je toch blijft zitten met keuzestress, bepaalde levensvragen waar maar geen antwoord op komt (wie ben ik, wat wil ik echt, is dit het nou)?

Leef je op routine dan ontwikkel je blinde vlekken voor wie je werkelijk bent. Dan vindt je nooit die vrijheid. Kun je je niet oprecht verbinden met anderen en blijf je doen wat je nu doet omdat je niet beter weet.

Ik kan je op meerdere manieren helpen om die blinde vlekken zichtbaar te krijgen. Je echt bij jezelf brengen en jouw potentieel eruit halen. Zodat je vrijheid, verbinding en voldoening gaat voelen.