Selecteer een pagina

Merk je wel eens dat je ongeduldig bent?

Ik wel, helemaal toen ik aan de slag ging met dat ik het gevoel had vast te zitten in mijn werk en niet meer wist wat ik wilde. Ik zat in situatie A en wilde naar situatie B. Van probleem naar oplossing.

Toen duidelijk werd waar het probleem zat ging ik aan de slag om bij “de” oplossing te komen. Ik hield mezelf voor dat het vast wel binnen een paar maanden zou gaan lukken.

Reality check, dat gebeurde dus niet.

De oplossing bleek op een later moment toch niet de oplossing te zijn die ik voor ogen had. Dat weer loslaten was moeilijk, ik wilde namelijk snel. Maar ik kwam er achter dat ik een doel voor ogen had en dat ik was vergeten waarom ik dat doel had gesteld. Een doel stellen vanuit ongeduld werkt niet goed en is voor de langere termijn lastig om na te blijven streven.

Op een belangrijk punt in mijn zoektocht ben ik in aanraking gekomen met Acceptance and Commitment Therapy (ACT). Hierin voelde ik dat dit de nieuwe richting was die ik in wilde slaan. Ik ging een opleiding tot ACT coach doen terwijl ik nog werkte. Ondertussen leerde ik over het ondernemerschap en het opstarten van een bedrijf.

Ik deed heel veel tegelijk en begon te merken dat mijn focus verslapte en mijn ongeduld weer toenam. Ik kwam moeilijker op gang, voelde wel inspiratie maar het niet lukte om dit om te zetten in iets concreets. Ik merkte weerstand tegen de situatie waarin ik zat. Ik wilde zo graag daar zijn waar ik naartoe aan het werken was.

Herkenbaar? Lees dan onderstaande vier manieren door die mij hebben geholpen om met het ongeduld om te gaan.

1.    Onderzoek waar je ongeduld vandaan komt.

Een eerste inzicht is dat het ongeduld ook bij het proces hoort. Het geeft aan dat je wilt doorpakken en doorzetten. En dit zijn natuurlijk mooie kwaliteiten en het zijn tegelijkertijd valkuilen als je erin doorschiet. Het jezelf tijd gunnen is ontzettend belangrijk.

Onderzoek dus hoe het kan dat je je ongeduldig voelt. Leg je de lat te hoog? Wil je je proces versnellen? Of wil je te graag uit de situatie waar je nu in zit? Stel je hele hoge verwachtingen aan jezelf?

Verlies je jezelf in ongeduld dan wordt je steeds ineffectiever. Die drive die je in je hebt kan niet altijd “aan” staan. Er bestaat dan een kans dat je aan jezelf voorbij gaat. Kijk dus met een realistische bril naar je situatie en probeer erachter te komen waar je ongeduld vandaan komt.

Kijk daarna of je er iets aan kunt doen. Daar helpen de volgende manieren je bij.

2.    Inzicht in je wilskracht en zelfbeheersing

Ik kreeg de tip van één van mijn opleidingsgenoten om het boek van Baumeister en Tierney te lezen. Zij hebben veel onderzoek gedaan naar zelfbeheersing en wilskracht. En dat heeft mij geholpen en ervoor gezorgd dat ik met meer focus en structuur verder ging in mijn proces.

Voor zelfbeheersing is wilskracht nodig. En wilskracht is beperkt en je hebt het voor meerdere dingen in je leven nodig. Je kunt het zien als een batterij. Je hebt een beperkte hoeveelheid wilskracht.

Op een normale werkdag kan het zijn dat je batterij langzaam leegloopt. Hieronder een voorbeeld van hoe mijn batterij leegliep:

Het begon al met opstaan en uit bed moeten komen. Tijdens het werk moest ik dingen doen die ik niet wilde doen, opletten bij een overleg wat niet aansloot bij mijn interesse, mezelf toe zetten om een complexe taak te starten. Na het werk dwong ik mezelf te gaan sporten en ik moest nog kiezen wat te eten.

Daar ging mijn wilskracht.

Ik zag in dat het herontdekken van mezelf en richting geven aan een nieuw werkleven een complexe taak is. Na zo een dag ging ik iets doen wat makkelijker was en waar ik een directe “beloning” voor kreeg. Bijvoorbeeld netflixen of social media checken. Doordat mijn wilskracht minimaal was, had ik ook niet de zelfbeheersing om te starten aan een nieuwe taak.

Voordat iets een nieuwe gewoonte is heb je zelfbeheersing nodig. En zelfbeheersing tapt ook van je batterij wilskracht af. Kijk dus eens naar hoe jij je dagen doorbrengt en waardoor je batterij leegloopt. Kijk daarnaast naar wat je wel zou willen doen, maar waar je nog zelfbeheersing voor nodig hebt.

3.    Stel een deadline vast die niet ver in de toekomst ligt

Een eerste stap, wat uit onderzoek naar voren komt, is dat het van groot belang is niet steeds uit te stellen. Vaak werken we goed op een deadline, het zorgt ervoor dat we in beweging komen. Maar wat is je deadline als het gaat om het beantwoorden van de vraag: wat wil ik in mijn werk, wat zijn mijn opties en welke keuze past bij mij. Die deadline is van jou, niemand die je daaraan houdt.

Je stelt de deadline zelf vast en hoe verder die in de toekomst ligt, hoe groter de neiging tot uitstellen.

Het vraagt dus enige zelfbeheersing om aan de slag te gaan en jezelf een deadline te stellen. Dit is een nieuwe en moeilijke taak en past niet in de dagen die je gewend bent en niet binnen de gewoontes die je jezelf hebt aangeleerd.

Besef goed dat je je huidige situatie niet in één klap kunt veranderen. Je hebt nou éénmaal vaste gewoontes. Het kost tijd en het is ook goed om je jezelf deze tijd te kunnen. Accepteer de onrust en het ongeduld, vindt vanuit daar ruimte om jezelf nieuwe gewoontes aan te leren en zo gestructureerd stap-voor-stap richting de gewenste situatie te gaan.

4.    Plan je wilskracht

Nu je weet wat je wilskracht kost, kun je hier rekening mee houden. Neem elke maand een dag voor jezelf om een aanvalsplan te maken. Een hele dag lijkt veel, maar bedenk dat je tijdens deze dag ook een beroep doet op je wilskracht. Het is belangrijk de rust te ervaren van dat de hele dag van jou is.

Start direct na je ontbijt met je aanvalsplan. Zo stel je het maken van je aanvalsplan niet uit. Probeer een globaal beeld voor over 1 jaar te stellen. Hoe ziet je werkende leven er dan uit?

Bedenk dan in lijn hiervan wat je over een maand wil bereiken en hoe je dat gaat aanpakken. Als je het helemaal goed wil doen, dan ga je ook je wilskracht “plannen”. Waaraan ga je vandaag, morgen en volgende maand je wilskracht besteden? Houd rekening met dingen die veel van je vragen. Bedenk hoe je je batterij weer gaat opladen en op welk moment je een volle batterij gaat inzetten voor jezelf. Schrijf het op, plan het in en maak een commitment naar jezelf

Het gaat niet zozeer over het behalen van doelen, maar dat je in beweging komt en steeds concrete stapjes zet. Je leert langzamerhand een nieuwe gewoonte aan. Die vraagt dan op den duur minder zelfbeheersing en je houdt weer meer wilskracht over voor andere dingen.

Terwijl je deze gewoonte aanleert neemt je focus toe en werk je gestructureerd toe naar je gewenste situatie. Het ongeduld zal er zeker ook nog af en toe zijn en dat mag. Maar omdat je realistische plannen maakt zorgt ongeduld er niet meer voor dat je blokkeert of gefrustreerd raakt.  

    Maak het lezen van de infosheet met vijf valkuilen onderdeel van je aanvalsplan en start je proces op een bewuste manier.