Selecteer een pagina

Ben jij ook zo ongeduldig?

Ik wel, helemaal toen ik aan de slag ging met dat ik het gevoel had vast te zitten in mijn werk en niet meer wist wat ik wilde. Ik zat in situatie A en wilde naar situatie B. Van probleem naar oplossing.

Toen duidelijk werd waar het probleem zat ging ik aan de slag om bij “de” oplossing te komen. Ik hield mezelf voor dat het vast wel binnen een paar maanden zou gaan lukken.

Reality check, dat gebeurde dus niet.

Een verandering kost tijd en de oplossing blijkt op een later moment toch niet de oplossing te zijn die ik voor ogen had. Deze keer wilde ik niet aan mezelf voorbij gaan, niet aan verwachtingen voldoen en ik zette het proces door.

Ik ging een opleiding doen, werkte nog in mijn baan waar ik uit wilde, deed een programma ernaast en wilde er ook nog zijn voor mijn partner en familie en vrienden. Ik vond het lastig om dit goed te combineren.

En de bewustwording en tip die ik nodig had kwam op het juiste moment. Op één van de opleidingsdagen kregen we de vraag: wat zijn tegenstellingen in jou?

Nou heb ik een kant die heel energiek is, waarbij ik uren iets kan doen waarbij ik de tijd vergeet. Enthousiast en niet te stoppen. En ik heb een kant in mij die niet op gang kan komen. Waarbij ik me voorneem om iets te gaan doen, maar het maar niet lukt om eraan te beginnen. En deze kant in mij was de laatste tijd dus vaak aanwezig.

Ik kreeg de tip van één van mijn opleidingsgenoten om het boek van Baumeister en Tierney te lezen. Zij hebben veel onderzoek gedaan naar zelfbeheersing en wilskracht. En dat heeft mij geholpen en ervoor gezorgd dat ik met meer focus en structuur verder ging in mijn proces.

Hoe dan?

Daarvoor is leg ik eerst kort uit hoe ik het heb geleerd.

Voor zelfbeheersing is wilskracht nodig. En wilskracht is beperkt en je hebt het voor meerdere dingen in je leven nodig. Je kunt het zien als een batterij. Je hebt een beperkte hoeveelheid wilskracht.

Op een normale werkdag kan het zijn dat je batterij langzaam leegloopt.

Hieronder een voorbeeld van hoe mijn batterij leegliep: Het begint al met opstaan en uit bed moeten komen. Tijdens het werk moest ik dingen doen die ik niet wilde doen, opletten bij een overleg wat niet aansloot bij mijn interesse, mezelf toe zetten om een complexe taak te starten. Na het werk dwong ik mezelf te gaan sporten en ik moest nog kiezen wat te eten.

Daar ging mijn wilskracht.

Ik zag in dat het herontdekken van mezelf en richting geven aan een nieuw werkleven een moeilijke taak is. Na zo een dag ging ik iets doen wat makkelijker was en waar ik een directe beloning voor kreeg. Bijvoorbeeld netflixen of social media checken. Doordat mijn wilskracht minimaal was, had ik ook niet de zelfbeheersing om te starten aan een nieuwe taak.

Voordat iets een nieuwe gewoonte is heb je zelfbeheersing nodig. En zelfbeheersing tapt ook van je batterij wilskracht af.

Hoe kun je dat doorbreken? Een eerste stap, wat uit onderzoek naar voren komt, is dat het van groot belang is niet steeds uit te stellen.

Vaak werken we goed op een deadline, de druk die dit met zich mee brengt zorgt ervoor dat we in beweging komen. Maar wat is je deadline als het gaat om het beantwoorden van de vraag: wat wil ik in mijn werk, wat zijn mijn opties en welke keuze past bij mij. Die deadline is van jou, niemand die je daaraan houdt.

Je stelt de deadline zelf vast en hoe verder die in de toekomst ligt, hoe groter de neiging tot uitstellen.

Het vraagt dus enige zelfbeheersing om aan de slag te gaan en jezelf een deadline te stellen. Dit is een nieuwe en moeilijke taak en past niet in je automatische piloot en niet binnen de gewoontes die je jezelf hebt aangeleerd.

Besef goed dat je je huidige situatie niet in één klap kunt veranderen, tenzij je de loterij wint misschien. Je hebt nou éénmaal vaste gewoontes. Het kost tijd en het is ook goed om je jezelf de tijd te kunnen.

Accepteer de onrust en het ongeduld, vindt vanuit daar ruimte om jezelf nieuwe gewoontes aan te leren en zo gestructureerd stap-voor-stap richting situatie B te gaan.

Praktische tips:

  • Neem elke maand een dag voor jezelf om een aanvalsplan te maken. Een hele dag lijkt veel, maar bedenk dat je tijdens deze dag ook een beroep doet op je wilskracht. Het is belangrijk de rust te ervaren van dat de hele dag van jou is.
  • Start direct na je ontbijt met je aanvalsplan. Zo stel je het maken van je aanvalsplan niet uit.
  • Probeer een globaal beeld voor over 1 jaar te stellen. Hoe ziet je werkende leven er dan uit?
  • Bedenk dan in lijn hiervan wat je over een maand wil bereiken en hoe je dat gaat aanpakken.
  • Als je het helemaal goed wil doen, dan ga je ook je wilskracht “plannen”. Waaraan ga je vandaag, morgen en volgende maand je wilskracht besteden? Houd rekening met dingen die veel van je vragen.
  • Bedenk hoe je je batterij weer gaat opladen en op welk moment je een volle batterij gaat inzetten voor jezelf.
  • Schrijf het op, plan het in en maak een commitment naar jezelf

Het gaat niet zozeer over het behalen van doelen, maar dat je in beweging komt en steeds concrete stapjes zet. Je leert langzamerhand een nieuwe gewoonte aan. Die vraagt dan op den duur minder zelfbeheersing en je houdt weer meer wilskracht over voor andere dingen.

Terwijl je deze gewoonte aanleert neemt je focus toe en werk je gestructureerd toe naar je gewenste situatie. Een win-win dus!