Is dit het nou? – 3 tips om er een keerpunt van te maken

9 mei 2022

Dagelijks vraag je jezelf af of je wel de juiste dingen doet en of je de juiste keuzes maakt. Ondertussen loop je leeg op je werk. Je hebt een verantwoordelijke baan. Het heeft alleen niet zo uitgepakt zoals je had verwacht.

“Is dit het nou?” Dit kan toch niet de bedoeling van het leven zijn?

Twijfels over jezelf, je werk, je relatie. Je stelt jezelf regelmatig de vragen:

Wie ben ik eigenlijk? Wat wil ik nou echt?

Je doet je best, op papier klopt het. Maar onder de streep voelt het niet goed. Het maakt je onrustig en onzeker.

Je verlangt naar een heel ander leven. Hoe precies weet je niet. Je weet wel dat dit het niet is. En nu?

Laten we eerst even kijken naar waar het is dit het nou gevoel vandaan komt.

Waar komt het is dit het nou gevoel vandaan?

Kortgezegd: de context van je leven is veranderd. Je bent geen 18 meer.

Als je terug kijkt op je leven dan zie je dat de doelen overzichtelijk waren: basisschool, middelbare school, studie en je eerste baan.

Je bent vooral beloond voor presteren en denken. En je voortgang was goed te meten.

Ineens moet jij zelf je levensdoelen stellen. Zelf actie bepalen en ondernemen. Je hebt keuzes. Maar je komt erachter dat je ze vooral uit je hoofd maakt. Rationeel, risico-vermijdend en gericht op het gebaande pad.

Het gevolg: je staat niet (meer) in contact met jezelf.

Je hebt nieuwe uitdagingen aan te gaan. In een nieuwe context. En je mist de skills om ze te tackelen. En dat resulteert langzamerhand in dat je leegloopt op de dingen die je doet.

Het gevoel van is dit het nou geeft een duidelijke boodschap. Zo doorgaan kan niet langer en het lost zichzelf niet zomaar op.

Wat kun je nu doen?

Zie het als de start van een ontdekkingstocht naar jouw unieke zelf. En hoe jij kan gaan leven op jouw voorwaarden. Gebruik het als een keerpunt in je leven.

Zo doorgaan brengt je richting meer van hetzelfde en de kans is groot dat je helemaal leegloopt en in een burn out of depressie beland.

De oplossing voor de dertigersdip zit in het vergroten van je zelfkennis, je losmaken van beïnvloeding van anderen en de maatschappij. Het is belangrijk om je eigen antwoorden te gaan vinden.

Ik help je graag op weg met een aantal tips die je direct kunt toepassen om weer wat meer grip te krijgen.

Tip 1: Doorzie hoe jij je aanpast aan anderen

(On)bewust doen we dingen om erbij te horen. Dus passen we ons aan. Dat is op zich niet erg.

Maar het kan doorslaan in pleasen en perfectionisme. En uiteindelijk in dat je vooral bezig bent met dingen die niet in lijn liggen met wat je écht wil.

Daarnaast worden we beïnvloed door de maatschappij en social media. We vergelijken onszelf met illusies van de perfecte levens die we moeten leiden. We conformeren ons ondertussen aan “hoe het hoort”. Huisje, boompje, beestje en een dikke auto.

Sta je niet sterk in verbinding met jezelf dan is het makkelijk om beïnvloed te worden. Zo raak je steeds verder verwijderd van wie jij bent en weet je op een gegeven moment niet goed meer wat je wilt.

Daarnaast voelt het om het anders te doen als iets heel groots en engs. Dus blijft je ratio je vooral naar “verstandige” keuzes wijzen. Zo voorspelbaar mogelijk. Zo veilig mogelijk.

De eerste stap is erachter te komen wat je doet en waar je eigenlijk helemaal niet zo blij van wordt. Dat kan ook iets zijn waar je best goed in bent, maar geen energie ervan krijgt.

Stel jezelf de vraag: Wat is belangrijk voor mij? Wat wil ik anders doen?

Ontdek daarnaast waar jouw pleasen, bewijsdrang en perfectionisme vandaan komt. Daarmee vergroot je je zelfkennis, begrijp je jezelf beter en kun je andere keuzes maken.

Tip 2: Investeer in jezelf

Een fit lijf en hoog energieniveau zijn niet meer vanzelfsprekend. Start met voor jezelf te zorgen.

Door te letten op je energiepeil en op tijd weer bij te tanken. Niet jezelf helemaal leegtrekken en beetje bij beetje weer opladen. Vindt daar wat meer balans in.

Zorg voor volgende rust en slaap, voor beweging en ontspanning. Voor gezonde voeding en creativiteit in je leven.

En investeer in je eigen groei. Als mens. Leer hoe jij je emoties kan reguleren. Het is belangrijk dat je gaat herkennen wat er in je omgaat. Emoties zijn een soort navigatie. Ze willen je wat vertellen en dankzij deze informatie kan jij betere keuzes maken.

Sta ook stil bij de betekenis die jij aan je leven wilt geven. Neem hiervoor de tijd. Mediteer en zie waar jij je voor wil inzetten. Een doel dat groter is dan jij zelf. Waarom ben je hier (op aarde), wat is jouw visie?

Het is belangrijk om dit alles aandacht te geven. Kijk dus voor jezelf wat meer aandacht mag hebben. En ook niet onbelangrijk, sta eens stil bij hoe jij je geld uitgeeft. Wordt het meer waard doordat je investeert? Verdwijnt het door het uit te geven aan eten, spullen en vakanties? En wat investeer je in jezelf, je eigen groei?

The most important investment you can make is in yourself- Warren Buffet. 

Tip 3: Van denken naar doen

In een wereld die snel verandert, is het belangrijk om moedig te zijn. En dat betekent iets doen, ook al weet je niet precies hoe het uitpakt.

Sta eens even stil bij hoe lang jij nadenkt voordat je iets gaat doen? En waar gaat het denken dan vooral over?

Eén van de belangrijkste voordelen van doen en ervaren is dat het je nieuwe informatie oplevert. Daar was je door er alleen maar over na te denken nooit achter gekomen.

Een belangrijke vaardigheid die je hierbij hebt te leren is dat je met je angst moet kunnen omgaan. Het liefst willen we eerst van de angst af en dan gaan we doen.

Zo werkt het helaas niet. Onderstaand model uit de positieve psychologie (1) laat ook zien dat je er altijd mee te maken krijgt als je als mens blijft groeien.   

 

 

Hoe je met je angst om kan leren gaan is door het leren van actieve acceptatie. Dit is een belangrijke vaardigheid binnen ACT (Acceptance and Commitment Training).

Actieve acceptatie houdt in dat je de bereidheid tot het voelen van angst vergroot. Doordat je je tegen de angst verzet ben je vooral aan het strijden. Dat strijden verandert in lijden. (2)

Lijden = pijn + je verzet ertegen.

De stappen die je zet:

  1. .Erkennen is toelaten van het ongemak en je gevoel verwelkomen. Kijk of je het gevoel een naam kan geven. In dit geval angst, maar vaak zit er ook nog een ander gevoel in de weg. Zoals frustratie, onrust, spanning of verdriet.
  2. Laat het toe door tegen jezelf te zeggen: laat me dit maar voelen, het is er toch wel. Of zeg gewoon “ja”.
  3. Geef het gevoel ruimte. Niet om het weg te krijgen, maar om je er niet meer tegen te verzetten. Laat het door je heen gaan, breng je aandacht er naartoe.
  4. Daarna ga je verder met je dag. De kans is groot dat dit gevoel je niet meer zo triggert en je meer ruimte creëert voor wijze keuzes.

Zo plant je steeds vaker acties (groot of klein) in je leven die wel het verschil gaan maken.  Acceptatie is een voorwaarde voor positieve verandering.

Van is dit het nou naar weten wat je wil en hiervoor durven gaan

Het is dit het nou gevoel geeft je de kans om te groeien als mens te bouwen aan een leven op jouw voorwaarden. Je leven ligt voor je en jij mag er wat moois van maken.

Kan je daar wat hulp bij gebruiken? Ik heb zelf de reis gemaakt. Weet wat ervoor nodig is.

Ik ben Elna, opgeleid ACT coach en systemisch werker/familieopstellingen. En expert op het gebied van keuzes maken, Ik ben je voor gegaan en leidt nu het leven wat bij mij past.

Ik weet waar je begint en wat je nodig hebt. Als coach help ik je weer naar jezelf te gaan. De antwoorden te vinden op vragen als wie ben ik en wat wil ik echt. Ik leer je de onmisbare skills die je nodig hebt om in beweging te komen en te blijven.

Bronnen:

(1) positivepsychology.com/comfort-zone/

(2) Coachen 3.0 Acceptatie en commitment