Heb jij ook zo’n doodvermoeiende zender op staan? Chaos FM? En gaat jouw dag ook zo: “Vandaag moet ik .. oh, wacht even…misschien kan ik beter eerst de was doen. Okay, nu de mail. Hm, die heeft nog niet gereageerd. Zal ik mailen of kan ik beter bellen? Ow shit, zo een online meeting. Moest ik daar nog iets voor voorbereiden. Waarom weet ik dat niet meer? Pff, ik word gek van dat thuiszitten. Nog een héle winter.”

Die storende radiozender?

We hebben het allemaal

Zeker nu. In tijden van verandering waarin het lastig is om te weten waar het naartoe gaat.

De chaos in je hoofd wordt steeds groter.

Jij kan daar niets aan doen. Je brein is zo gemaakt dat het controle wil, maar niet meer matcht met het moderne leven. Als je iets niet wil, dan zoek je naar mogelijkheden om er vanaf te komen of te vermijden. Vroeger hadden we dit nodig om te overleven.

Nu gebruiken we dit deel van ons brein nog steeds. Maar de situatie waarin we nu zitten laat zien dat we niet altijd in control zijn.

Hetzelfde geldt voor je binnenwereld. Je gevoel en je gedachten. Daar proberen we ook controle op uit te oefenen. En als dat niet lukt worden we onrustig.

Die onrust die drukken we de kop in met afleiding. Inmiddels heb je misschien ook wel gemerkt dat het niet veel helpt. De onrust blijft en de frustratie wordt groter.

Lang leve de vicieuze cirkel.

Hoe het allemaal gaat lopen? Wat we volgend jaar wel of niet kunnen doen? Het is nu nog onvoorspelbaar. En dat doet wat met ons.

Chaos FM is zó aangezet. De vraag is: hoe zet je die zender weer uit?

Ik geef je drie tips om ervoor te zorgen dat Chaos FM niet alles overstemt. 

 

Tip 1: Laat die emoties toe

Het is niet raar dat je af en toe angstig voelt. Of verdrietig

Wij mensen zijn niet zo van de verandering. Dat doet wat met ons. We schieten dan direct in de weerstand.

Het is logisch dat je je rot voelt als je opeens je familie en vrienden minder vaak ziet. En niet raar dat je baalt dat je nu niet meer mag daten terwijl je het liefst even weg wil kruipen bij iemand. Het is prima dat je gefrustreerd bent dat je wekelijkse wedstrijd op zaterdag is gestopt.

Maar laat het er wel zijn. Duik niet in je telefoon. Kijk niet alle series op Netflix, of ga niet teveel alcohol drinken zodat je even niets hoeft te voelen.

Er is ook een alternatief.

De interne strijd tegen verandering voelen. Dat is het meest moedige wat je kan doen.

Wat als je emoties gewoon als emotie ziet en er geen sausje van negatief oordeel over heen gooit. Dat je frustratie, onrust, eenzaamheid, verveeldheid, spanning durft te voelen.

Dan denk je, wat heb ik er nou aan? Dat is je verstand inderdaad. Precies datgene wat je er vandaan wilt houden.

De kunst zit hem in het voelen van de emotie zonder een oordeel te krijgen over de emotie. Je traint jezelf in het effectief omgaan met emoties. Acceptatie, oftewel, het actief uitnodigen van  wat je eigenlijk niet wil ervaren én wat je niet kunt veranderen. Je maakt ruimte voor de emotie, voelt hem en zorgt hiermee voor jezelf.

Je bent ook gewoon mens.

 

Tip 2: Schrijf je gedachten een memo

En dan het verstand.

In de vorige tip gaf ik aan niet in het verhaal te belanden. In je verstand zitten de oordelen. Wat is jouw oordeel over somber zijn?

Daar ga je. Het verhaal vormt zichzelf al. Het kan zijn dat het negatief is. Je het stom vindt dat je je somber voelt. Of misschien praat je het wel goed. Het hoort er ook bij toch. Dit is nou eenmaal een sombere periode. Het is ook zo donker en koud buiten en ik zie niemand. Niet zo gek dat ik me zo voel.

Wat waar is of wat niet. Je creëert het allemaal met je verstand.

Zo vertel je jezelf allemaal verhalen in gedachten. En die gedachten herhalen zichzelf. Meerdere keren op een dag. En als je jezelf vertelt dat je ergens niet aan wilt denken, dan doe je het juist wel.

En bij die verhalen ontstaat een gevoel. Dat gaat sneller dan je denkt.

Denk maar eens aan nagels over een krijtbord. Of in een citroen bijten. Je lichaam reageert.

Oncontroleerbaar. Je bent één geworden met je gedachten.

Je verstand wil je functioneel inzetten.  Minder energie verspillen aan al die verhalen, aan al die oordelen die je hebt. Loskomen van je verstand. En dat kan met een beetje humor.

Pak een blok met memo’s en schrijf op elk briefje een gedachte die opkomt. Schrijf alles op, als je het stom vindt om te doen schrijf je dat ook op.

Doe dit totdat er geen gedachten meer komen. Kijk naar alle briefjes met gedachten, plak ze op je hoofd.

Dit doet je verstand dus de hele dag. Je hoeft niet de inhoud te veranderen van wat op de memo’s staat. Door stap voor stap los te komen van je denken geef je het minder macht en laat je je minder snel meeslepen.

 

Tip 3: Ga doen wat bij je past

Chaos fm zendt veel uit over wat je allemaal moet. Maar doe je wel wat bij je past?

Hoe kom je daarachter? Dat doe je door je waarden te kennen en toe te passen in je leven. Maak het niet direct heel groot. Kijk naar de kleine stapjes die al voor verbetering zorgen.

Eén van mijn waarden is vrijheid. Dat klinkt best groot, maar met kleine acties is het mogelijk om hier al meer invulling aan te geven.

Eerder legde ik veel druk op mezelf om dingen af te krijgen. Dan zat ik uren achter elkaar achter mijn lap top. Maar van wie moest dat eigenlijk? Ik kies er nu voor om vaker naar buiten te gaan om even te wandelen. Keuzes maken die bij mij passen, dat past bij de waarde vrijheid voor mij.

Ken je je waarden dan sta je steviger. Ze vormen een fundament waarop je verder kan bouwen. Als jij weet wat je waarden zijn, weet je ook wat je wil. Ze helpen je om in het nu te blijven, dat vuurtje in jou aan te wakkeren.

Niet de hele tijd met je hoofd in de toekomst te zitten of bezig te zijn met wat allemaal moet.

Heb jij je waarden nog niet gekozen, kies er dan vijf uit deze lijst.

En dan begint het pas echt. Een waarde is ook maar een woord. Het gaat om wat je ermee doet in je leven.

Maak een beschrijving van de waarde. Wat maakt de waarde zo belangrijk voor je? Maak het daarna concreet. Wat kun jij doen om deze waarde te leven. Hoe zien anderen dit aan jou? Wat zeg je en wat doe je?

Doe dit om de zoveel tijd, voornamelijk op momenten dat je door omstandigheden niet meer alles kunt.

 

Dat licht is het vuurtje in jou

Die uitzichtloosheid, dat verlangen naar hoe het was en de hoop dat het allemaal weer precies zo gaat zijn als het was. We voelen het allemaal wel eens. Maar alles verandert, continue.

Kies ervoor om het vuur jouw energie te geven, niet je gedachten. Laat dat oncontroleerbare verstand je leven niet bepalen. En als het af en toe even k*t is, ga dan even naast dat vuurtje zitten. Sla een deken om jezelf heen. Maak contact met wat je voelt, dat mag wel even aandacht krijgen. Voel daarna goed wat je nodig hebt.

Wees lief voor jezelf en elkaar.

Hier vind je een begeleide oefening waarin je tip 1 en 3 ervaart. Want toepassen en ervaren werkt beter dan alleen erover te lezen.

Vind je het toch nog lastig om te kiezen voor dat vuur in je. De juiste keuze voor jezelf maken kan je leren. Waarom zou je juist nu niet iets nieuws leren. Iets dat jou helpt.

Schrijf je in voor de masterclass krachtige keuzes. We gaan hierin ook praktisch aan de slag en je kan me live vragen stellen.

Na de masterclass:

  • Heb jij inzicht in je eigen keuzegedrag. Waarom maak je juist déze keuze?
  • Weet jij waarom het tot nu toe nog steeds niet lukt om jouw patroon van kiezen te doorbreken.
  • Ontdek je waarom je wel iets anders wilt maar het nog niet niet doet.
  • Heb je handvatten om jouw patroon te doorbreken.

Schrijf je hier in