Selecteer een pagina

Moedige keuzes. We hebben er allemaal wel eens mee te maken. Dat moment dat je voelt dat je iets wilt doen en dat je begint te twijfelen. Twijfel komt voort uit een gevoel van onzekerheid. Het is dan interessant te ontdekken of het te maken heeft met dat je verstand tegensputtert of dat het gaat om dat je onvoldoende feitelijke informatie hebt.

Meestal heeft het eerste te maken met dat je staat voor een keuze die er echt toe doet. Dat je jezelf verder wilt ontwikkelen of dat je een stap wilt zetten in een bepaalde richting en dat het niet mogelijk is om precies te weten wat de gevolgen zijn.

Je wilt al heel lang die ene reis boeken, of die persoon uit vragen. Of je voelt je al een tijdje niet gelukkig in je werk en je wilt op zoek naar waar je écht gelukkig van wordt.

En dit kan in de praktijk heel lastig zijn. Het geconditioneerde verstand houdt hier niet van en wil liever het oude vertrouwde. Ga maar niet op reis, stel je voor wat er allemaal kan gebeuren. Vraag die persoon maar niet uit, stel dat diegene niet wil. En blijf maar lekker op je werk zitten. Het is toch best wel prima? Waarom al die moeite doen?

En daar komt dan de twijfel op zetten.

Je praat erover, denkt er nog eens over na. Je omgeving geeft je allerlei verschillende adviezen. Je overweegt het nogmaals. En er komt altijd weer een moment dat je in actie kunt komen. Dat je de kans krijgt het ticket te boeken, of aangeeft op je werk dat je niet meer op je plek zit. Eindelijk dat berichtje stuurt naar de persoon die je leuk vindt.

Je voelt de spanning, hebt misschien wel wat klamme handen, het zweet breekt je uit, je hart gaat sneller kloppen.

En dan?

Dan heb je moed nodig.

Ik heb zelf veel moedige keuzes gemaakt de laatste 2 jaar. Ik ken daarom de struggle en het proces. En ik deel graag drie tips met je die je kunnen helpen als je op zo’n punt staat om in actie te komen en merkt dat de twijfel opkomt.

Tip 1: Check of het gaat om een moedige keuze

Het helpt als je weet of het gaat om een moedige keuze. Dit kun je herkennen door je eigen gedrag onder de loep te nemen en eerlijk te zijn naar jezelf. We zijn geneigd om te kiezen voor het bekende, het comfortabele. Meestal zijn dit keuzes die op korte termijn voordeel opleveren.

Kies je voor het korte termijn voordeel, dan ben je iets aan het vermijden. Dat kan zijn dat je de angst bijvoorbeeld niet wilt voelen. Of dat je bang bent voor de gevolgen en dat het niet uit gaat pakken zoals je wil.

Je vermijdt dus de onderliggende angst die altijd gepaard gaat met een moedige keuze. Het voordeel is dan dat je de angst even niet hoeft te voelen.

Je kunt de volgende oefening doen om inzicht te krijgen in je eigen gedrag:

–         Beschrijf de situatie van het moment dat je in actie wil komen.

–         Beschrijf wat je aan het vermijden bent als je niet de stap gaat zetten.

–         Geef aan wat het oplevert op de korte termijn.

–         Geef aan wat het oplevert op de lange termijn.

Levert het wat op voor de lange termijn als je de stap niet zet? Meestal niet. Je komt bijvoorbeeld tot de conclusie dat je ervan baalt dat je de stap niet hebt gezet. Of zie je dat op langere termijn de keuze weer opnieuw langs komt en dat je niets bent opgeschoten?

Je herkent een moedige keuze dus aan dat je kiest voor dat het op de lange termijn echt iets oplevert. En je kunt hierin niet falen. Want wat er gebeurt is dat je nieuwe informatie krijgt en je uit je patroon bent gestapt van vermijding. Aan jou om weer wat met de nieuwe informatie te doen.

Tip 2: Maak de koppeling met één van je persoonlijke waarden

Waarom is het de moeite waard?

Ben je tot de conclusie gekomen dat je een moedige keuze te maken hebt. Dan is er diep van binnen iets wat maakt dat deze keuze belangrijk voor je is. Hier maak je de koppeling met je persoonlijke waarden.

In deze waarden ligt een innerlijke kracht. Waarden zijn een soort drijfveren die jou richting geven in wat je doet. Ze tonen aan wat jij belangrijk vindt.

Als je moedige keuze dus voorbij komt, kijk dan welke waarde eronder ligt. Beschrijf waarom het zo belangrijk is voor je. Wat doe je als je naar deze waarde leeft? Hoe kunnen anderen mensen zien dat je naar deze waarde leeft?

Je focus verschuift dan richting de lange termijn, de richting die jij op wil. Met dat inzicht kun je de innerlijke kracht aanspreken die je helpt de keuze te maken.

Tip 3: Accepteer dat je de uitkomst niet weet

Zoals eerder gezegd houdt het verstand van voorspelbaarheid. We willen voordat we een keuze maken al weten hoe deze uit gaat pakken. Ons verstand houdt van controle.

Controle over situaties, andere mensen, jezelf, je gedachten en gevoelens. We leren onszelf strategieën aan waarmee we denken dat we ons leven in eigen hand hebben en er controle over uit kunnen oefenen. We leggen hiermee ook een enorme druk op onszelf. Hoe meer je probeert met je verstand te werken en ervaringen probeert te sturen, hoe meer energie het je kost.

Er is één ding waar we echt controle over hebben en dat is ons eigen gedrag: nu, in dit moment.

Probeer wat meer los te laten en te accepteren dat je niet weet wat de uitkomst gaat zijn.

Door beter om te leren gaan met onvoorspelbaarheid wordt het makkelijker om moedige keuzes te maken. Breng de speelsheid erin, verwonder je over wat er gebeurt en wees trots op jezelf.