3 signalen waaruit blijkt dat je teveel aanpast

5 mei 2020

dertigerscoach
potentieel benutten

.””]Jarenlang werkte ik als projectmanager. Ik was de welbefaamde carrièreladder aan het beklimmen. Steeds een trede hoger. Meer salaris, meer verantwoordelijkheden. 

Ik dacht dat het zo hoorde. Ik verdiende genoeg, kon doen wat ik wilde. Ik had een koopwoning en een vaste relatie. 

Op papier alle vinkjes gezet. Maar binnen in mij was het onrustig. De volgende trede op de ladder zag ik niet zitten. 

En nu? Ik liep vast. Ik besefte dat het gebaande pad me niet naar de toekomst ging brengen waar ik gelukkig van zou worden.

Ik realiseerde me dat ik me had aangepast. Aan de maatschappij, aan hoe “het hoort”. Aan mijn omgeving en aan mijn partner.

Achteraf bezien heb ik heel veel signalen gemist. Of ik wilde er gewoon niet naar luisteren omdat ik de confrontatie met mezelf uit de weg ging.

In deze blog neem ik je mee in drie signalen die ik heel lang niet heb gezien of gevoeld. Daarna laat ik je mogelijke oorzaken zien, de oplossing en de eerste stap die jij kan zetten.

Zodat je begint met het leven te leven wat wél bij jou past.

Signaal 1: Je loopt langzaam leeg

Je energie level is niet meer wat het geweest is. Je zit veel in je hoofd en bent heel druk met jezelf afleiden.

Dat vuurtje in je dooft langzaamaan uit. Het voelt alsof de weken op elkaar lijken. Je verantwoordelijke baan vraagt veel van je. En je ziet steeds meer op tegen de dag die voor je ligt.

Het is niet zo dat het slecht met je gaat. Maar al dit gedraai, je situatie goed willen praten, niet willen accepteren dat dit het gewoon niet is, kost energie.

Je slaapt steeds slechter en piekert veel. Je stopt je emoties weg en wil je vooral alleen maar goed voelen.

Check even bij jezelf hoeveel energie er weglekt naar de worsteling met jezelf.

Signaal 2: Je reageert ineens heftig

Je collega die je vraagt om iets te doen waar je geen zin in hebt. Je voelt ineens heel veel boosheid en reageert overdreven gepikeerd. Ondertussen schrik je van jezelf. Waar komt dit nou vandaan? 

Als je je aanpast wordt er op een dag meerdere malen over je grenzen gegaan. Je kan het zien als een lege ballon die elke keer wat lucht in zich krijgt geblazen op het moment dat je grens wordt overschreden. 

Eerst lijkt het wel mee te vallen. De ballon staat nog lang niet op knappen. Maar bij elke grensoverschrijding wordt er weer lucht in geblazen en raakt hij steeds voller.

Heb je dit niet goed door, dan kan bij een ogenschijnlijk de ballon knappen. Alle emotie die is opgekropt wil eruit. 

Check bij jezelf hoe vol jouw ballon nu zit met lucht.

Signaal 3: Lastig om te ontspannen

Ben jij je al langere tijd aan het aanpassen, dan wordt het steeds lastiger om te ontspannen. Je hebt daar dan andere middelen voor nodig, zoals alcohol.

Of je denkt aan ontspanning te doen door middel van veel leuke dingen doen of veel te sporten. Maar ondertussen ben je keihard je gevoel aan het vermijden.

Zo bouwt de spanning nog meer op.

Je kan dit eens testen bij jezelf door gewoon eens een half uur met jezelf te gaan zitten. In een rustige ruimte zonder afleiding.

Lukt dit? Wordt je gek van jezelf. Is het megadruk in je hoofd. Vind je het onzin om dit te doen?

Dan ben je gespannen en houdt je denken je van je gevoel vandaan. Probeer toch echt even te voelen wat er in je omgaat.

Wat wil jouw gevoel je vertellen?

Oorzaak 1: Onbewuste patronen

Naast ons bewustzijn is er ook een onderbewustzijn. En daar speelt zich van alles af. Waaronder het familiesysteem waarin we zijn geboren roert zich daar. 

In dat systeem zitten patronen die je onbewust hebt overgenomen, maar die misschien helemaal niet bij jou passen. 

Zo leerde ik van mezelf dat een belangrijk thema was dat bij mijn (voor) ouders niemand echt heeft kunnen doen wat ze hadden gewild.

Ze deden hoe het hoorde. Onder druk, of  vanwege omstandigheden. Zoals de oorlog en de kerk.

Ik voelde in mijzelf ook de neiging om gewoon mee te gaan met hoe het hoorde. Ik was bang om het anders te doen en afgewezen te worden.

Zo zitten er ook in jouw familiesysteem allemaal verborgen verhalen die nu invloed hebben op je. Ga eens op ontdekking binnen je familie en kijk of je patronen herkent.

Oorzaak 2: Niet kunnen voelen

Grenzen voel je als je goed in contact staat met jezelf. Zit je veel in je hoofd dan is het steeds lastiger om te voelen. 

Wat ik vaak had was dat ik pas later zag waar mijn grens lag. De situatie kon mij overdonderen en mijn automatische piloot stond op pleasen.

Hierdoor stop je wat je écht voelt weg. Je komt dan in een vicieuze cirkel en ontwikkelt allerlei manieren om hiermee om te gaan.

Wat je doet is steeds verder van jezelf afstaan. Die vicieuze cirkel wordt dan een negatieve spiraal. 

Je komt meer in het overleven terecht. Je bent hierdoor alleen maar bezig met het creëren van nog meer zekerheid en controle in je leven.

Oorzaak 3: Niet je grenzen aan durven geven

En dan kan het ook zo zijn dat je wel voelt dat je je aanpast. Dat je heel goed doorhebt wat er gebeurt, maar dat je niet voor jezelf durft te gaan staan.

Wat doe jij als er over je grenzen wordt gegaan? Ga je bijvoorbeeld snel een discussie aan? Of ga je ook direct pleasen net zoals ik. Of voel je eigenlijk niet zoveel en kom je in een soort van verlamming terecht.

Het lukt je niet om de woorden te vinden. Om op een verbindende manier aan te geven wat jouw behoefte is op dat moment.

En kijk dan eens wat voor gevoel eronder zit. Waar loop je voor weg?

Ben je bang om afgewezen te worden? Vind je jezelf het niet waard? Of ben je bang de ander te kwetsen. Het kan van alles zijn.

Belangrijk hierbij is jezelf niet veroordelen. Het gaat om het herkennen en erkennen wat er gebeurt.

De oplossing ligt in het herstellen van de verbinding met jezelf

De belangrijkste intentie die je kan zetten is dat je jezelf écht wilt leren kennen. Helderheid te krijgen over wie jij bent. Duidelijkheid in wat jij écht wil.

Te ontdekken wat er in jou leeft en wat je écht wilt. 

Hoe meer je dit doet, hoe beter je ziet en voelt waar je grenzen liggen en deze aan gaat geven. 

Je doet dit door te leren werken met je emoties. Ze niet meer vermijden, maar ze gebruiken als navigatie naar jezelf.

Je eigenwaarde te vergroten en vaardigheden te leren die je meer psychologisch flexibel maken. Zodat je op een gezonde manier mee beweegt met wat er in jou en buiten jou gebeurt.  

Ook is het van belang onbewuste patronen zichtbaar te maken. Wat speelt er in je familie? Hoe zijn je (voor)ouders bijvoorbeeld omgegaan met hun eigen grenzen? 

Dit geeft inzicht in wat jij hebt overgenomen (overtuigingen, gedrag, emoties) en hoe jij het anders wil doen.

Het gaat om afscheid nemen van je oude leven en identiteit. De labels, de rollen en verwachtingen van je omgeving. 

Het helen van pijn en accepteren van dat wat je niet veranderen kan.

Ontdekken wat een leven is waarin jij jezelf kan zijn. Ontdekken wat het zinvol en betekenisvol voor jou maakt. En hier stap voor stap in te groeien.

Ben jij hier klaar voor?

Elke verandering begint met een keuze. Doodeng. Ik weet het, maar ik ben je voorgegaan. 

Ik ging keuzes maken, verdiepte me in Acceptance & Commitment Training (ACT) en systemisch werk (familieopstellingen). Ik ontdekte eindelijk wat voor mij werkte.

Van hoofd naar hart.  

Mijn jarenlange ervaring in keuzes maken heb ik nu gebundeld in een de masterclass ‘Krachtige keuzes’. 

Speciaal voor dertigers die nu eindelijk eens willen weten wie ze zijn, waar ze voor staan en wat ze hier te doen hebben. 

En dat niet alleen. De masterclass bevat naast kennis over keuzes maken ook een krachtige oefening die ervoor zorgde dat ik mijn keuzes ging veranderen en uiteindelijk mijn leven veranderde.  

Doorbreek dat patroon van uitstel en afleiding en kom in actie. Daarmee heb je de eerste stap al gezet. Good for you! 

Kijk hier voor meer info over de masterclass ‘Krachtige keuzes’.

Gratis Stappenplan

Zet je eerste stappen op weg naar meer vrijheid, avontuur en geluk!

Download het gratis stappenplan met drie concrete stappen en tips (en valkuilen).

Meer informatie

You have Successfully Subscribed!